BEGUK di PIPI dan di LEHER

Penyakit Beguk

Beguk di Pipi dan di Leher. Beguk, gondong, atau parotitis adalah adalah penyakit yang disebabkan jangkitan dan biasanya merebak melalui air liur. Ia boleh menjangkiti lain-lain bahagian badan, terutama kelenjar liur parotid. Kelenjar ini menghasilkan air liur dan terletak di belakang kedua-dua belah pipi - antara telinga dan rahang. Apabila seseorang mendapat beguk, kelenjar ini membengkak dan sakit.

Biasanya gejala beguk muncul dalam minggu pertama selepas kelenjar membengkak atau 16 hingga 18 hari selepas jangkitan.
Gejala utama beguk :
  • Demam panas(sehingga 39.4° Celsius).
  • Leher menjadi tegang.
  • Sakit kepala.
  • Hilang selera makan.
  • Mual dan muntah.
  • Sawan dan lain-lain gejala membabitkan otak.
  • Bengkak dan sakit pada kelenjar parotid, menyebabkan pipi kanak-kanak kembung seolah-olah menyimpan makanan di dalam mulut. Kelenjar ini biasanya bengkak selama 1 hingga 3 hari.
  • Kesakitan bertambah teruk apabila pesakit mengunyah, menelan, bercakap atau minum jus berasid (seperti jus oren).
  • Kedua-dua kelenjar parotid (kiri dan kanan) boleh dijangkiti secara bergilir-gilir.
Baca Juga Artikel menarik berikut:
Walaupun semua orang yang dijangkiti biasanya akan pulih sepenuhnya, kadang-kadang komplikasi juga boleh berlaku seperti:
  1. Encephalitis(Pembengkakan pada otak).
  2. Meningitis(pembengkakan pada lapisan otak).
  3. Pancreatitis( Pembengkakan pada Pankreas).
  4. Orchitis(Lebam pada testis) berlaku pada lelaki dewasa.
  5. Pekak.
Komplikasi Beguk

Gondong pada dasarnya adalah penyakit yang enteng bila terjadi pada anak-anak. Namun bisa menjadi berbahaya bila terjadi pada remaja. Bila terjadi pada anak yang berusia belasan tahun, mungkin juga akan mengalami pembengkakan pada testis. Pembengkakan ini akan terasa sakit dan mungkin akan menyebabkan kemandulan saat mereka sudah dewasa. Komplikasi yang lebih serius lagi terjadi apabila gondong juga menyerang otak dan susunan saraf, yang menyebabkan radang selaput dan jaringan otak.

Pengobatan Beguk

Biasanya anak yang terjangkit gondong akan sembuh total dengan sendirinya. Pemberian obat ditujukan hanya untuk mengurangi keluhan (simptomatis) seperti untuk menghilangkan nyeri dan menurunkan demam. Yang terpenting adalah istirahat. Si penderita gondong sebaiknya beristirahat total selama beberapa hari sampai suhu tubuhnya (demam) menjadi normal kembali.

Kompres panas atau dingin pada bagian tubuh yang sakit akan membantu meringankan rasa sakit. Selalu gunakan obat kumur yang baik untuk membersihkan selaput lendir mulut. Si penderita juga harus banyak minum, dan lebih baik diberi makanan lembek, karena makanan yang lembek kurang perlu dikunyah yang ujungnya bisa mencegah munculnya nyeri.

Bila seorang remaja terjangkiti gondong, sebaiknya ia diberi gamma globulin sebanyak 20 cc untuk melindungi dirinya dari peradangan pada testis. Hydrocortison juga berguna membantu mengurangi peradangan yang hebat.

Pencegahan Beguk

Selain menghindari kontak dengan dekat dengan penderita gondong, penyakit ini dapat dicegah dengan imunisasi/vaksinasi MMR (Mumps, Measles, Rubella) pada usia 12 bulan dan 4 tahun. Vaksinasi gondong juga boleh diberikan untuk pria yang belum pernah mengalaminya saat kanak-kanak. Ada baiknya penderita gondong diisolasi selama 9 hari sejak munculnya pembengkakan demi mengurangi risiko penularan kepada orang lain.